Obecnie wiele spraw można już załatwić przez internet bez konieczności wychodzenia z domu. W ten sposób odbywają się obecnie zajęcia na uczelniach, spotkania biznesowe czy też konsultacje z urzędnikami. Możliwe jest również podpisywanie dokumentów bez konieczności ich drukowania. Wystarczy do tego podpis kwalifikowany. Jakie zalety ma to rozwiązanie?
Czym jest podpis kwalifikowany?
Podpis kwalifikowany to inaczej podpis elektroniczny, który jest traktowany tak samo, jak ten wykonany własnoręcznie, ponieważ umożliwia identyfikację składającej go osoby. Trzeba jednak pamiętać, że aby miał taką moc prawną, musi być poświadczony odpowiednim certyfikatem kwalifikowanym. W przeciwieństwie do podpisu bez tego certyfikatu podczas podpisywania dokumentów nie trzeba zawierać dodatkowych umów.
Podpis kwalifikowany jako gwarancja wygody i bezpieczeństwa
Osoby, które zdecydują się założyć podpis kwalifikowany, zyskają przede wszystkim komfort. Dzięki niemu możemy w kilka chwil podpisać wiele dokumentów, bez konieczności ich drukowania oraz odsyłania od siedziby firmy czy też urzędu ani podróżowania do określonych miejsc. Co więcej, posiadanie podpisu kwalifikowanego może się również okazać przydatne w momencie, kiedy to my będziemy tworzyć umowy — za pomocą kilku kliknięć można je wysłać do innych osób z podpisem.
Warto również zauważyć, że podpis kwalifikowany pomaga w pozbyciu się z domu wielu dokumentów w wersji papierowej, które nierzadko zajmują znaczną część miejsca. Dzięki niemu nie trzeba także martwić się, że umowy lub inne pisma trafią w niepowołane ręce. Zakładając swoje konto z podpisem kwalifikowanym, mamy pewność, że dokumenty będą dostępne wyłącznie dla upoważnionych do tego osób. Warto też zaznaczyć, że tego rodzaju podpis zapewnia też bezpieczeństwo, ponieważ zgodnie z prawem musi być on respektowany tak jak podpis własnoręczny. Ponadto można go bez problemu uzyskać.